MIDK Konferencia 2019 február 1.-3.
A Debreceni Tudományegyetem
Kutatások Didaktika Matematika és Számítástudomá
nyok Tanszék
konferenciát szervezett Párkányban.

Ezen résztvehettem egy előadással és az anaglyph képekből egy poszterrel.

A rendezőség egy oklevéllel igazolta ezt

Az anaglyph képeket és szemüvegeket az egyetemnek ajándékoztam.
A program részlete:

2019. február 1. péntek

13:00-14:00

Érkezés, regisztráció

14:00-14:15

Megnyitó

14:15-15:05

Plenáris előadás

Zsolt Lavicza: Rethinking creativity for mathematics teaching: introducing multi- and trans-disciplinary approaches for schools

15:05-15:20

SZÜNET

 

1. szekció

2. szekció

15:20-15:45

Ambrus András

Hogyan érhetjük el a gyakorló matematika tanárokat?

Biró Csaba, Geda Gábor, Kusper Gábor

Programozói ismeretek elmélyítése és természettudományos ismeretek közvetítése a numerikus matematika eszközeivel fizikai rendszerek szimulációja révén

15:45-16:10

Fodorné Faragó Krisztina, Kónya Eszter, Kovács Zoltán

A problémaközpontú tananyagfeldolgozás tapasztalatairól

Borján József

Online, Link, Anaglyph

16:10-16:35

Toth Emőke

Problémaközpontú tananyagfeldolgozás: Heurisztikus stratégiák taníthatósága általános iskolában

Kazinczi Renátó

Változó klaszterezés hatása a CSFLOC algoritmus teljesítményére

16:35-17:00

Debrenti Edit, Vértessy Balázs

Versenyfeladatok megoldási módszereinek ismerete tanító szakos hallgatóknál

Kenderessy Tibor

Tudomány napja az AVKF-n, bevezető előadás

17:00-17:15

SZÜNET


Az előadásom anyaga.

Az absztrakt magyarul ...

 
Online, link, anaglyph

Absztrakt:
Három  információs technológiai lehetőség oktatási alkalmazására mutatok példákat. 
1. Online képzés.  A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Orzságos Szövetsége  által folytatott 
távoktatáshoz csatlakoztam Képszerkesztés számítógéppel  és Hangszerkesztés számítógéppel  c
tantárgyakkal. A képszerkesztést később online változatban is elkészítettem és két tanfolyamon 
sikerrel alkalmaztuk. 
2. Link az oktatás szolgálatában.  A böngészőkben használatos hivatkozások (link) széleskörű oktatási 
lehetőségére mutatok tudományos, (Repüléstudományi Közlemények) és oktatási (NAT) példákat.
3. Az anaglyph (térláttatós) prezentáció alkalmazására mutatok példákat az előadásom  során és 
poszterként is. A képek megtekintéséhez szükséges színszűrős szemüvegeket is biztosítok. 
A MEOSZ-ban ezt a technikát is oktattam, a Hadtudomnyi Társasághoz oktatásfejlesztési 
pályázatot nyújtottam be.  
Előadásom  forrása honlapomon (  http://jborjan.uw.hu ) részben megtekinthető.

és angolul.:
 
Online, link, anaglyph

Abstract
I'll present examples for three IT opportunities.
1. Online courses
n a cooperation with MEOSZ, we had two courses: 'Computer image 
manipulation/processing' and 'Sound editing with computer'.
We made a successful online version for the image processing course too.
2. Hyperlinks for the education
I'll show examples of the usage of hyperlinks for education (NAT) and 
scientific purposes
3. Anaglyp presentations
I'll provide the anaglyph paper-glasses.
We used this technology at MEOSZ and at the Military Science Society for 
demonstration purposes.
You can see parts of my presentation at http://jborjan.uw.hu



Az előadó:
 

A előadás címe:

ONLINE
                    LINK
                                    ANAGLYPH

 

Az előadás forrása megtalálható ezen a honlapon:

http://jborjan.uw.hu
 

Az első téma:

            ONLINE
 
azaz online oktatás a MEOSZ-ban.
 

A Mozgáskorlátozottak  Egyesületeinek Országos  Szövetsége
 
Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézete
Képfeldolgozás  számítógéppel és

 
Hangfeldolgozás számítógéppel  c. távoktatási kurzusokat
szervezett a közreműködésemmel. A feltételeket megkaptam:


A FELTÉTELEK:
A tananyag hordozója CD legyen! (Postázhatóság)
Önállóan is el lehessen sajátítani és vizsgázni!
Legyen minta-, gyakorló- és ellenörző feladat is!

 ...és automatikusan induljon el a program.

SAJÁT FELTÉTELEK:
Csak freeware szoftvereket alkalmazok.
Videók helyett valóban végrehajtott műveletekről képlopóval (capture)
készült felvételeket alkalmazok, közötte kisérő szöveggel.
Így biztosított, a tanuló saját ritmusához igazított képzés.
Szövegformátum HTML. Ez bármelyik böngészővel olvasható,
míg a Windows alkalmazások egymással sem mindig kompatibilisek

 
A böngészők többféle linkelési lehetőséggel rendelkeznek.

A lemez elhelyezése után
Használati utasítás,
Előszó és egy
Állománykezelési ismétlés választható, majd
élő,  linkelhető tartalomjegyzék következik. A tartalomjegyzékből
bármelyik anyagrész indítható, onnan tovább lehet haladni,
vagy a böngésző vissza nyilával vissza lehet jutni egy
korábbi szakaszhoz. Így az anyag tetszés szerint bejárható.



 
Az elméleti részből egy oldal, amely a színes képek kódolását mutatja.
 
A kódok 2-es, 16-os és 10-es számrendszerbeli értékei szerepelnek.
A képszerkesztés ezeknek a kódoknak a módosítását jelenti.

A teljes tananyag tartalomjegyzéke, a demóban egy téma kiemelve.

 

Választás után újabb almenü nyílik meg:
 

Ebből az ÁTMÉRETEZÉS-t választjuk. Az elmentett képek között
útmutató szöveg jelenik meg.

 

 

 

Végig haladunk a menüfán: A kékkel kiemelt menüpontokra kell
figyelni.

 
 
 ....
 
 
 
Tanulmányozás után  ezt a képsort a tálcára helyezzük, és megpróbáljuk
önállóan elvégezni a műveleteket.

A tananyag végén bónuszként az anaglyph szerkesztést is bemutattam.
Az egyik csoport képnézegetés közben.

 

A vizsgán konkrét képeken, konkrét módosításokat kellett végrehajtani.
 

Nézzük most már a ténylegesen online oktatást!


 

A MEOSZ munkatársa egy keretprogramot készített. Ebben a tanárok és a hallgatók is felületet kaptak.
A tanárok a tömörített tananyag-modulok letöltését engedélyezték, vezették a hallgatói nyilvántartásokat
és értékelték a modulokat követő ellenörző feladatok megoldásait.

  

  

Hallgatók adatait nem közlöm, kivétel egy személyét: Horváth Dóra a debreceni Egyetem hallgatója
engedélyt kapott a tananyagnak a szakdolgozatában való felhasználásra. Ő egyben letölthette mind az 5 modult.
Úgy tudom, sikeresen használta  a rendelkezésére bocsájtott anyagot.

 

Az online tanfolyamot meghirdette a MEOSZ.
 

A keret hamarosan betelt. Sajnos bekövetkezett az is, amire figyelni kell:
A regisztrált hallgatók egy része el sem kezdte  a tanulmányait,viszont
elvette ezzel a lehetőséget másoktól.
 
 

A Cd-n elkészített anyagot négy modulra osztottuk.  Egy következő modult
csak azután engedélyeztük letölteni, ha az előző ellenörző feladatait beküldte.

 

 

A szerveren  modulonként tömörítve tároltuk az anyagot.
 

Az első modul teljes állománya:
 

Azt is ellenőriztük, hogy minden egyes új modult az előző mappába mentve ,
a start.html fájlt felülírva, mindíg működőképes legyen a csomag.

 

Minden hallgató személyre szóló feladatot kapott, készítési útmutatóval.
 

Az összes tanfolyam EREDMÉNYEI

8 távoktatási tanfolyamon :73 végző,
2 online tanfolyamon 15 végző

NEM FOLYTATTUK 11 milliós múködésmegvonás miatt.

Egy térképen bemutatom az online képzésben résztvevők lakhelyét.
Ha nem lett volna MEOSZ tagsághoz kötve a részvétel, valószínűleg
 a határokon túlról is lett volna  sikeres résztvevő.


 
 
Sajnos a képzés minden formája megszakadt, mert a Szövetség működési
költségeit megkurtították 11 milliós kerettel, így e képzést kellett megszüntetni.
Pedig mai is időszerű lenne folytatni, különösen a mozgásukban korlátozottak
számára fontos volt és fontos lenn ezután is műkötetni ilyen oktatási rendszereket.

Végül köszönetet mondok azoknak a munkatársaknak, akik  ezt
a rendszert kidolgozták és résztvettek a konkrét végrahajtásban is.

 




 
A másik informatikai fogalom, amelyet az oktatás szolgálatába lehet állítani,
a böngészők által kezelt link utasítások, amelyek az utalásnak egy speciális
esetét képezik. A link több, mint utalás. Utalás a könyvek lábjegyzetében elhelyezett
utalás a forrás helyére. A link valóban el is vezet hivatkozott helyre. Több formája létezik.
-  Egyetlen oldalon belül  névvel ellátott horgonyokra lehet ugratni az olvasót.
-  Egy  többoldalas dokumentumon belül lehet mozogni, egyenes útvonalleírás segítségével
-  Az internet bármely helyére lehet ellátogatni és onnan letölteni az információt, majd
egyszerűen visszalépni az eredeti szöveghez.  Ezt nem oktatáshoz fejlesztették ki,
de miért is ne lehetne erre is használni. Fontos, hogy  az idézést nem kell engedélyhez
kötni, hiszen azért van a neten, hogy olvashassuk.

 Tudományos cikkben is jól használhatók a linkek.
A Hadtudományi Társaság  Repüléstudományi Közlemények c. online lapjában
Word sablonban megírt szöveget PDF formátumban tesznek elérhetővé.


http://jborjan.uw.hu/repules/tanulmanyok/pdf/pdf.html

  
A II. Világháborúban használt tehervitorlázó repülőgépekről szól a cikk.
 

Ebben a szövegben a kék színnel kiemelt és aláhúzott karakterek sora
hivatkozást rejt. Azekre kattintva más webhelyre jutunk.

 

Otto Lilienthal szó alatt egy eredeti fényképet érünk el.
 

Van viszont nehézség is. Amikor szerkesztünk egy ilyen anyagot, még megvan a hivatkozott objektum.
De jöhet egy hibaüzenet, akár indokolás nélkül.

 

Máskor csak egy közlés, hogy a webhely nem érhető el. Ennek több oka is lehet.
Nincs internetkapcsolatunk. Vagy kikapcsolták a szervert. Vagy eladták mársnak
a domain nevet.

 

Letilthatják az elérést jogtalan felhasználás miatt is.
 

Néha szerncsénk van és a link él.:
 

A kiképzés szóra letöltődik egy a 20-as években készült film digitalizát változata.
 

Másik repüléstudományi cikk az első Világháború kitörésének évfordulójára klészült
 

A harmadik az anyagokat sorolja fel.
 

Jobban szeretem a html formátumot, mert  ezt fejlesztették az internet nyelvének.
Gyorsabb a futás, mert nem kell egy link miatt betölteni más alkalmazást,
meg meglehetősen cégfüggetlen, nem úgy, mint  pl. a Windows alkalmazások,
melyek verziói általában korlátozottan  kompatibilisek egymással is.


 

Egy érdekes repülőgép típust ismerhetünk meg ebből a kis cikkből.
 
 
Ennyi szöveg hosszú tanulmányozást tesz lehetővé,
tehát rendkívül gazdaságos a tárhelyeket illetően is.


 

 

Ez a kép egy hosszú videót rejt.
 
 
A Szolnoki Repüléstörténeti Múzeum repülőgép állománya annak bezárása után is  elérhető a honlapon.
Itt kapott helyet az alábbi linklista,  amely minden géptípusról leírásokat, képeket, videókat tartalmaz.

 

 

Egy konkrét repülőgépről aztán itt a cikksorozat.
 


Az egy oldalon belüli linkelés lehetővé teszi, hogy a bélyegképek valamelyikére
kattintva megnézzzük azt nagyobban, majd a nagyra kattintva visszajutunk a bélyegképekhez.

 

 

Konkrét személyekkel kapcsolatban elérhető dokumentumok egy helyre gyűjthetők.
 

 

Bármilyen téma kidolgozására szolgálnak a következő példák:
Virtuálisan bebarangolhatók pl. az Alpokban futó fogaskerekű vasutak, a vidék, a nevezetességek.

 

Egy cím alatti kis cikkecske akár több órás utazást is elérhetővé tesz.
 

A Pilátus Bahn fogaskerekű vasútja elképesztő helyeken jár.
 

Földrajtanároknak ajánlhatom, dolgozzák tovább a Duna völgyének adatait.
Nagy, de szép munka.

 

A gőzautók szerelmeseinek itt egy gyűjtemény.
 

Egy régi megfeneklett ötlet volt.  A html tulajdonságaivan rendelkező
alkalmazást próbálhattam ki. Négynyelvű, képes építőanyagok tankönyv tervezete
nem valósult meg a nyugdíjazásom miatt-


 

 





A harmadik téma az anaglyph képek oktatási alkalmazása.

 

Honvédségi tantárgyak oktatására javasoltam ezt a technikát.
 

Ha megnézzük ezt a vetületi rajzot, nem derül ki a térbeli vonal menete.
Színszűrős szemüveggel nézve viszont úgy látjuk, hogy ez a görbe eltér a
síktól, majd visszatér oda.

 

Fényképezni egy géppl is lehet,  a gépet kell áthelyezni a jobb ill. a balszem helyére

 

Szinkronizált géppárossal könnyebb a felvétel.
 

Egy profi gép. Keresztezett állású, keresztező irányú tekintettel kell nézn.
 

Modern amatőr gép, egy tokban két képrögzítő rendszer, anaglyp kijelzővel
 

A képpárok megtekintésének is több módja van.
Két lencsén keresztül mindegyik szemmel a megfelelő oldali képet nézzük.

 

Keresztezett állású kép.  Helyezzük az ujjunkat e kép és a semünk közé nézzük az újjunkat!  
Amikor megjelenik a harmadik kép, az már térláttatós lesz.

 

Színszűrős szemüveggel nézzük az anaglyph képet

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


A honlapomon sok téma található.

 

 

 

 

 

  
A videók
A videók tulajdonképpen négy dimenziót jelenítenek meg, a mélység mellett
időben is eltérő felvételek jelennek meg.

 

 

Az oktatás menü alatt  régi oktatási és informatikai munkáimat mutatom be.
 

                 V É G E